söndag 11 januari 2009

4.5. Integration och flyktingpolitik

PRINCIPPROGRAMMET: Det svenska kulturarvet, byggt på kristen etik och humanism och därmed en del av den västerländska kulturen, har bidragit till skapandet av vårt lands lagstiftning och rättstradition. Denna etiska grund utgör ett sammanhållande kitt för ett mångkulturellt samhälle, som innebär att många kulturer, religioner, livsstilar, språk och erfarenheter lever sida vid sida och berikar varandra.
ANETTE: Inte många som motsäger det.

PP: Ett mångkulturellt samhälle fungerar inte utan en gemensam etisk grund som respekteras av både majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper. En del av denna etiska och historiska grund är just respekten för andra individers och folkgruppers värde och särdrag.
ANETTE: Här tror jag att vi behöver prata mycket kring vad den gemensamma etiska grunden står för.

PP: Den som har stark egen identitet och kunskap om sin egen historia har bättre förutsättningar att vilja och våga möta det annorlunda och främmande.
ANETTE: Kan det vara därför osäkra killar och tjejer känner sig trygga i en organisation som har nazistiska tankar.

PP: Detta måste också gälla företrädarna för den svenska majoritetskulturen. Kännedom om den svenska historiska bakgrunden till vårt nutida samhälle är en del av den grund som skapar en stark egen identitet också hos de infödda svenskarna. Detta är en förutsättning för ett framgångsrikt arbete mot främlingsfientlighet.
ANETTE: Vet vi mer om vår egen kultur är det lättare att samtala med någon från en annan kultur.

PP: Utgångspunkt för integrationspolitiken är att ge människor förutsättningar att kunna ta ansvar för sitt eget liv. Staten ska medverka till att underlätta och skapa förutsättningar, men inte planera och ta kontroll över människors liv. Det offentliga ska sträva efter goda levnadsvillkor för medborgarna samt skapa lika möjligheter för utveckling och förverkligande av livsprojekt.
ANETTE:

PP: Integrationspolitiken ska präglas av ett medborgarperspektiv. Medborgarna ska därför ha frihet och möjlighet att organisera sig efter eget önskemål, exempelvis kunna bilda egna sammanslutningar, starta förskolor och skolor på etnisk grund.Detta stärker identiteten och gynnar integrationsprocessen.
ANETTE:

PP: Sverige kan bäst verka för en generös och human flyktingpolitik genom att samarbeta med andra stater. Asyl, viserings, invandringspolitik och gränskontroller är viktiga gränsöverskridande politikområden.
ANETTE: Kanske kan vi på det viset stoppa all inhuman människosmuggling.

PP: Därför bör EU:s medlemsländer ha en gemensam och generös flyktingpolitik, som tar hänsyn till människors skyddsbehov och där humanitära skäl väger tungt.
ANETTE: Frågan är om vi menar samma saker med humanitära skäl.

PP:Migrationspolitiken får inte leda till att familjemedlemmar skiljs från varandra. Utvisnings- och avvisningsbeslut som leder till familjesplittring ska inte fattas eller verkställas, såvida inte synnerliga skäl finns. Barnperspektivet ska alltid finnas med i migrationsärenden.
ANETTE: Hur hanterar vi de familjer som skickar sina tonårssöner till Sverige för att föräldrar senare skall kunna ansöka om anhörigskäl?

PP: När flyktingar kommer till Sverige måste hela processen vara utformad så att rättssäkerhet garanteras den enskilde. Resurser för mottagande av flyktingar och för utredning av deras situation ska vara tillräckliga för att åstadkomma korta handläggningstider, rättssäkerhet och effektiv hantering.
ANETTE:

PP: Flyktingars och asylsökandes hälsoproblem, fysiska såväl som psykiska, måste uppmärksammas.
ANETTE: Hur skall man annars kunna 'orka' lära sig språket och söka ett arbete?

PP: Det är viktigt att seriös och tidig information ges om möjligheterna till stöd vid frivillig återvandring.
ANETTE: Vilka rättigheter har man att komma tillbaka om återvandringen misslyckas?

PP: Medlemmar i frivilligorganisationer som verkar inom flyktingområdet men även andra med lämpliga kunskaper ska kunna medverka i asylutredningar som medborgarvittnen. Frivilligorganisationerna är också viktiga vid introduktionen av flyktingar i den fortsatta integrationsprocessen.
ANETTE:

PRINCIPPROGRAMMET: Invandrare ska garanteras goda möjligheter till undervisning i svenska språket och om det svenska samhället. Studierna bör individanpassas och kombineras med praktik på arbetsplatser för att öka möjligheten till integration i samhällsgemenskapen.
ANETTE: Naturliga mötesplatser för invandrare och infödda är oxå ett bra sätt att hjälpa varandra med språket.

PP: Människors vilja och förmåga till egenförsörjning ska tas tillvara.
ANETTE: Då tror jag att arbetspraktik är den bästa vägen till att lära språket fort för att sedan vara mer attraktiv på arbetsmarknaden.

PP: Skolbarn ska ges möjlighet till modersmålsundervisning för att kunna bibehålla god kontakt med sina föräldrars kulturella identitet och för att bredda den språkliga kompetensen i Sverige.
ANETTE: Hoppas bara att det inte sker som på min tid. Att modersmålsundervisningen sker på någon av övriga skollektioner. Eller för den delen istället för svenska lektioner.

PP: Invandrare ska åtnjuta samma frihet som övriga medborgare, ha rätt att bosätta sig var de vill, att utöva sin egen religion, lära sina barn sitt modersmål och för övrigt få utöva sina mänskliga rättigheter.
ANETTE: Javisst, däremot kan vi underlätta för dem som vill flytta dit där det kan vara lättare att få jobb eller lägenhet.

PP: Sveriges ursprungsbefolkning och nationella minoriteter är en levande del av det svenska samhället och deras språk är en värdefull del av den svenska kulturen. Genom att tillerkänna samer, sverigefinländare, tornedalingar, romer och judar språkliga och etniska rättigheter stärks deras självtillit och kulturella identitet. Det är viktigt att dessa gruppers behov och intressen beaktas i alla delar av landet och på alla nivåer i den offentliga sektorn.
ANETTE: Ja, samtidigt som det är viktigt att vi har Svenska språket som gemensam grund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar